eveliina.

- endurance and perseverance combined to win in the end

UNI

Kategori: Allmänt

Oj, bilden kom överst, inte helt haj på hur bloggandet fungerar. Här är jag iaf på väg ut. Brädan är stor för att det är en longboard vilket är lättare när man är nybörjare :)
 
Hej, kom precis in efter att ha suttit ute i solen och läst igenom morgondagens lektion. Det är inte helt lätt att hänga med på lektionerna när de är på engelska med svåra termer och uttryck (och aussie-accent). Tänkte berätta lite om University of Canberra, vilket faktiskt är skälet till att jag är här (och inte sol, bad och party)..
 
Uni ligger ca 15 min utanför Canberra, vilket är huvudstaden. Kan tyckas konstigt eftersom det är en okänd stad men bakomliggande historia i korthet är att Melbourne och Sydney  inte kunde komma överens om vilken som skulle vara huvudstad så de skapade en ny. De anlade den nya staden inne i landet för att den var för sårbar vid kusten (och ryssarna) därav har vi ingen strand.. Vi har däremot två stora sjöar, och badplatser men inga vågor och ingen surfing. Staden är större än Jönköping och har allt som kan tänkas behövas, den är dock inte lika spännande eller vacker som övriga kuststäder. 
 
Jag läser fyra kurser, vi läser alla samtidigt och har exams på samtliga under samma period, så det gäller att hänga med och anteckna under terminen. Kurserna jag läser är: Developing Human Resources, Group Work, Economics och Projekt evaluation and management. Berättar mer ingående när jag varit på alla lektioner. Schemat har vi möjlighet att påverka till stor del då vi kan välja vilka lektioner vi vill ha, det finns olika alternativ. Jag har skola tisdag, onsdag och torsdag. Måndagar och fredagar är jag ledig och kan studera på egen hand eller hitta på roliga saker. Jag har alltså 3 dagars skolvecka och 4 dagars helg :) 
 
En typisk dag här består av träning, mat, umgänge/aktiviteter och skola. Vi spelar sport gratis varje måndag och onsdag med övriga i vår Village, lite som korpen i olika sporter.  Jag har signat upp för Pumas vilket är fotbollslaget men deras träning krockar med mitt schema och just den lektionen kan jag inte ändra för det finns inga alternativ. Eventuellt är jag med på bara lördagarna men känns lite onödigt att köpa nya fotbollsskor för att träna en gång i veckan. Var tvungen slänga min fotbollsskor i tullen för de var smutsiga och vi har för bråttom till vår transfer... 
 
Ikväll är det alltså Res Sport som står på schemat, netball och basket. Helgen spenderades i Sydney, ska försöka göra ett inlägg om det imorgon. 
 
/Evelina

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Härligt att kunna följa dig på bloggen!
    Har sett en massa underbara bilder från din och Fredriks semester!
    Stor kram från mig:)

    2013-02-04 | 11:53:43

Kommentera inlägget här: