eveliina.

- endurance and perseverance combined to win in the end

Living in Australia

Kategori: Allmänt

Jag inser att jag inte varit särskilt engagerad i bloggen har ingen större talang för bloggyrket,  tur att jag snart har en Bachelor i HR som backup. 
 
Tänkte berätta lite om hur det är att leva på andra sidan jorden.. Det känns alltid lika konstigt när jag registrerar mig någonstans och svarar ja på frågan "Are you a resident of Australia?"
 
Australien är ganska likt Sverige på många sätt, de respektera kösystem, de flesta har cykelhjälm (det är lag!) och det regnar faktiskt här. Ingen berättade för mig att det regnar så ofta dock, denna vecka har vi haft uppehåll en dag. Fördelen är att kurslitteraturen känns mer lockande än vädret. 
Australienarna är mycket mer utåtriktade och sociala än vi svenskar. När en man ville hjälpa mig med mina väskor under de första veckorna blev jag förskräckt och utbrast "Don't touch my bag!", insett att han faktisikt ville hjälpa till för det är så de gör här. Enligt sed hälsar alla på busschauffören och tacka för resan när man kliver av, busschaufförerna i sin tur tackar glatt för att man åkt med. Folk börjar prata i kassan, på bussen på gatan, ja överallt. I början var detta fenomen lite jobbigt, min svenska ådra vad deras baktanke egentligen är. Igår fick jag en bamsekram av en tjej för att hon tyckte jag var så fin i håret, min del av kramen var lite stel..
 
Sedan har vi språket.. Ofta får vi beröm för att vi pratar väldigt bra engelska
 
, och de blir förvånade när de inser att vi bara varit här ett par veckor. Men, hur som helst så blir det fel ibland, eller ganska ofta när man pratar engelska hela dagarna. Igår på lektionen svarade jag på en fråga, men iställer för Draw them out svarade jag Drag them out. Skillnaden i detta sammanhang är ganska rolig, Draw innebär utmana gruppmedlemmen att delta i diskussionen, Drag innebär att ta dem i nacken och dra dem ut. Jag fick bjuda på det skrattet. Men alla är återigen väldigt hjälpsamma, om det är några svåra ord att uttala finns det alltid en snäll klasskompis jämte som viskar i örat hur det ska låta.
 
Jag har även blivit väldigt patriotisk, helt plötsligt är allt med Sverige superbra och jag är superstolt. De flesta här dricker Rekorderlig Cider (Australienarna vet ej hur man gör god cider) och varje gång poängterar jag stolt att den är svensk och hur man uttalar namnet på svenska. Jag har även två svenska flaggor över min säng! Hemma blir man dömd som högerextremist om man har en svensk flagga, men här är det självklart att man visar sin uppskattning för sitt hemland genom flaggor, kläder, sånger och helgdagar, och genom det uppskatta ALLA invånare/besökare i landet.
 
Nu blev det mer allvar än tänkt på slutet. Avrundar genom att säga att jag ska på Surf Camp idag, vi åker till stranden hela helgen för att surfa och äta buffémat, lycka för en student!
På väg upp på en nybörjarvåg, det är mer fart i dem än vad man tror :)
 

Gonna get some waves, Dude!

Kommentarer

  • Evelyn säger:

    Fortsätt med bloggandet, jag får mig alltid ett gott skratt! Jag är inte heller så bra på bloggandet, men jag försöker iaf kommentera lite för det har jag förstått att det är uppskattat bland er bloggare ;) kram!

    Svar: Hahaha, kommentarer är mycket uppskattat :)
    eveliina

    2013-03-01 | 21:24:28

Kommentera inlägget här: